Ondanks het feit dat corona door de twee lockdowns en bijkomende winkelbeperkingen een zware dobber was voor lingeriespeciaalzaken, heeft deze crisis er ook voor gezorgd dat consumenten meer dan ooit de weg vonden naar hun lokale lingeriewinkel. Niet enkel omdat ze de persoonlijke service van hun lingeriedetaillist appreciëren, maar ook omdat heel wat vrouwen er elf maanden na het begin van deze crisis ook veelal een andere behamaat op nahouden. Uit een enquête van Fedelin, de federatie voor de zelfstandige lingeriedetaillisten, aangesloten bij Mode Unie, blijkt dat 28% van de dames die de laatste maanden bij een zelfstandige lingeriedetaillist binnenstapten voor een nieuwe BH, met een andere maat de winkeldeur buiten stappen dan voor corona.

“Heel wat vrouwen zijn meer aan het sporten gegaan tijdens de lockdowns en zijn zo wat kilo’s afgevallen, terwijl anderen door het vele thuiswerk en de beperkte sociale mogelijkheden net iets bijgekomen zijn. Een gewichtsverandering brengt vaak ook een verandering van volume in de borst teweeg, waardoor een andere maat aangewezen is”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie en Fedelin.

Een verandering van cupmaat is, los van de coronatijd, overigens perfect normaal. Een vrouwenlichaam verandert doorheen de jaren en de buste verandert bijgevolg ook mee. “Net daarom is een professionele en persoonlijke aanpak nodig”, weet Delanghe. “Het is belangrijk dat een BH perfect zit. Uiteraard omwille van comfort, maar ook op het gebied van gezondheid.” Een foute behamaat kan immers nefaste gevolgen hebben voor de gezondheid en het uiterlijk van de buste. Een pijnlijk gevoel in de borsten, rug- en nekklachten, verlies van vorm en stevigheid en irritatie van de huid zijn veel voorkomende klachten als de BH niet goed zit.

Tijdens de Lingerieweek zet Fedelin deze professionele en persoonlijke aanpak van de zelfstandige lingeriedetaillisten daarom extra in de kijker. Hiermee wil de vakorganisatie alle vrouwen de kans geven om gratis advies in te winnen zodat ze de juiste BH kunnen kiezen en zo comfortabel en zonder gezondheidsklachten door het leven kunnen gaan. “We nodigen daarom alle vrouwen dan ook uit voor een gratis pasbeurt en professioneel advies – zonder aankoopverplichting – in een deelnemende lingeriewinkel”, stelt Delanghe.

Consumenten kunnen terecht in meer dan 100 deelnemende zelfstandige lingeriewinkels tijdens de Lingerieweek, die doorgaat van maandag 8 tot en met zaterdag 13 maart. De deelnemende winkels zijn terug te vinden op www.lingerieweek2021.be.

Fedelin werkt voor deze actie samen met Think-Pink. In alle deelnemende winkels worden hierbij handbalsems van de organisatie aangeboden. De opbrengst gaat integraal naar het Share your Care Fonds van Think-Pink. Met de eerste drie edities van de Lingerieweek konden Fedelin en haar leden het fonds al meer dan 20.000 euro schenken.

Download hier het logo van Lingerieweek 2021
Download hier het logo van Fedelin