LingeriePRO – de modevakbeurs voor lingerie en corseterie, night, active en swimwear – strijkt weldra weer neer in de Antwerpse Waagnatie. Voor de ondertussen 39ste keer zet LingeriePRO de deuren open voor boetiekhouders uit vooral België, Nederland en Luxemburg. Die kunnen er hun keuze maken uit het aanbod dat om en bij 120 standhouders er presenteren. De beurs blijft the place to be om een overzicht te krijgen van wat het komende seizoen biedt. En niet enkel lingeriespeciaalzaken zijn welkom op LingeriePRO. Het aanbod dat er getoond wordt, is ook een absolute meerwaarde voor modehandelaars die de juiste shapewear, body, collants,… aan hun klanten willen aanbieden om een silhouet helemaal af te maken.

Aanbod

LingeriePRO heeft een trouw publiek van standhouders. Deze zijn dit seizoen ook weer van de partij. En er zijn ook een aantal exposanten die voor de eerste keer een stap op de beursvloer zetten: Marsylka, Gossard-Berlei, Seher Mensucat, Blue Bell Agency, Impetus, Moretta, John Frank, Lormar, Stichd, Uzurii, CECEBA-group en McAlson. Nog nieuw is de groepsstand uit de regio Lodz in Polen met de merken Alles, Consay, Konrad, Syntex en Zooksy. De beurs biedt ook een aanbod op het vlak van servicegerichte bedrijven. Zo zijn er specialisten op het vlak van geurmarketing, verpakking, winkelinrichting, computer- en stockbeheer. Incluyo, Softtouch en Bäero Light zijn hier de nieuwkomers.

CATCH! vindt na het succes van vorige winter voor de tweede keer plaats. CATCH! is een dedicated zone bij de ingang van de beurs met dit seizoen Andres Sarda, Trixie Baby, Undress Code Swim, Fake Love Swimwear, Careby Me, Have a Look, Lemon Mint en Bamboo Belgium.

Let’s connect

Elke beurs heeft een nieuw thema. Deze keer is dat ’Let’s connect’, een boodschap met meerdere lagen. Een eerste insteek is de gedachte dat ondernemen – in welke vorm dan ook – gebaseerd is op intermenselijke connecties. LingeriePRO is een uitgelezen moment om elkaar te ontmoeten, om ervaringen uit te wisselen, om duurzame contacten te leggen. Tijdens de beurs zullen standhouders en bezoekers actief uitgenodigd worden om met elkaar in gesprek te gaan.

Een andere insteek is connectie met een ecologische en sociale inslag. Met andere woorden: focus op duurzaamheid! Je kan er niet meer naast: iedere ondernemer, elk bedrijf dat zijn zaken serieus neemt, is vandaag de dag met duurzaamheid bezig. Uiteraard vanuit een terechte zorg voor de People en de Planet maar ook met het oog op de Profit, de klassieke ‘ Triple P’. Om het met een quote uit het onderzoeksrapport van Business of Fashion i.s.m. McKinsey te verduidelijken: ‘Sustainability will be the next major battlefield where brands will compete for millennial spend’.

LingeriePRO trekt de duurzaamheidskaart en vraagt standhouders duidelijk te communiceren over hun al dan niet duurzaam aanbod. Bezoekers zullen in de beurscatalogus en aan de standen informatie krijgen over het duurzaam aanbod van de aanwezige merken.

The Good Shop

En het gaat zelfs verder. Aankopers kunnen terecht in The Good Shop: een fictieve winkel op de beurs waar enkel duurzame collectiestukken getoond worden, een verzameling van het beste wat de standhouders op dat vlak te bieden hebben. Agnes Wené, creative & strategic officer van LingeriePRO: “We weten hoe belangrijk transparantie is als het gaat over duurzaamheid. Met The Good Shop helpen we de aankopers een handje en tonen we hen duidelijk op één plek wat er momenteel op de markt is op het vlak van duurzame collecties. Dat helpt hen om bepaalde aankoopkeuzes te maken.”

Walk your talk

Dat de organis atoren duurzaamheid hoog in het vaandel dragen is duidelijk. En de focus gaat niet enkel naar eenduurzaam aanbod. Als beursorganisator overwegen zij bij elke beslissing wat de meest duurzame optie is. Zo wordt er bijvoorbeeld geopteerd voor composteerbaar verpakkingsmateriaal voor de catering, wordt LEDverlichting geinstalleerd, wordt zoveel mogelijk herbruikt (tapijt, standenbouw…)… Stap voor stap wordt ook de beurs op die manier hoe langer hoe duurzamer. They walk their talk!

‘In deze tijden is ondersteuning van de sector meer en meer nodig’

Aan het woord is Philippe Bracke, organisator van LingeriePRO: “We ondervinden dat er veel vraag is bij merken en standhouders om hen verregaander te ondersteunen in hun ondernemerschap. Dat doen we natuurlijk door de beurs voor hen zo toegankelijk mogelijk te maken en de nodige services ter plekke aan te bieden. Daarin blijven we zeer sterk, zo blijkt ook uit de reacties die we ontvangen van standhouders en collegabeursorganisatoren.

Maar we ondervinden dat er meer nodig is dan dat, dat er ook buiten beursperiodes nood is aan het delen van knowhow, coachen en inspireren. Daar bekijken we nu wat we als LingeriePRO kunnen aanbieden en welke rol we daarin kunnen spelen.”

Praktische info

De 39ste LingeriePRO Tradefair vindt plaats op zondag 26 en maandag 27 januari 2020 van 9u-18u in Waagnatie Expo & Events, Rijnkaai 150, 2000 Antwerpen. Registreer je vooraf op www.lingeriepro.be