Met het verlengd Pinksterweekend in zicht verwachten zelfstandige modehandelaars een goede verkoop. Vooral modehandelaars aan de kust kijken uit naar dit verlengd Pinksterweekend en zijn klaar om tweedeverblijvers en andere kooplustigen veilig en vol goesting te ontvangen.

Uit een rondvraag van Fedelin en Mode Unie, de federatie van de zelfstandige modedetailhandel, blijkt dat de afgelopen drie weken na de heropening een succes waren. “Gemiddeld verkochten zelfstandige modedetaillisten in deze drie weken 75% van de omzet van dezelfde periode vorig jaar. Een opsteker voor de zwaar getroffen modesector, die de verkoop de eerste weken een pak lager ingeschat had.’, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Er zijn minder klanten in aantal in de winkels, maar consumenten kopen doelbewust en de het kassaticket ligt hoger dan normaal. Consumenten voelen ook dat ze veilig kunnen shoppen, wat maakt dat het vertrouwen om te komen winkelen elke week stijgt. Dat maakt dat de zelfstandige modewinkeliers tevreden zijn over de afgelopen drie weken na hun heropening. Opmerkelijk is dat de zaterdag, doorgaans de drukste dag van de week, nu een kalme dag is. De negatieve berichtgeving van overheden rond de vrees voor een overrompeling in het weekend speelt hier zeker mee. Die overrompeling is dus zeker niet het geval in de realiteit. “Consumenten hoeven in geen geval schrik te hebben om dit Pinksterweekend te komen shoppen. Zelfstandige modewinkeliers zijn voorbereid om hun klanten op een veilige manier en met veel goesting te ontvangen en hen de service te bieden die ze lang hebben moeten missen’, aldus Delanghe.

Vooral hoogzomeritems zoals shorts, kleedjes en sandalen doen het goed. Casual en sportievere stukken verkopen vlot, maar de geklede stuks blijven hangen. Geen feestgelegenheden en een pak mensen die nog van thuis uit werken zijn hier de oorzaak van. Ook lingerie gaat vlot over de toonbank. Badmode doet het, ondanks het warme weer, dan weer minder goed. Er wordt namelijk een pak minder gereisd, dus nieuwe badmode met bijhorende accessoires blijkt voorlopig minder populair.

“De algemene bevinding bij alle zelfstandige modewinkeliers is dat consumenten ‘lokaal shoppen’ meer dan ooit belangrijk vinden. Ze willen de economie, de samenleving en dus hun lokale handelaar ondersteunen en zien nu meer dan ooit de meerwaarde in van de diversiteit die zelfstandige modehandelaars bieden en de service die ze  er krijgen. We vragen dan ook aan alle overheden dat ze lokaal shoppen aanmoedigen en hier campagnes voor opzetten in de toekomst zodat dit enthousiasme bij de consument aanhoudt. Het aanmoedigen van Winkelhieren is nu meer dan ooit broodnodig om de eigen, zelfstandige modehandelaars te ondersteunen in deze bijzondere tijden”, besluit Isolde Delanghe